Periodontoloji

Periodontoloji, dişleri çevreleyen dokular, iltihabi hastalıklar ve bunların tedavisi ile ilgilenen diş hekimliği dalıdır. Diş üzerinde ve aralarında biriken bakteri plakları uygun şekilde temizlenmezse bir süre sonra kalsifiye olarak diş taşına dönüşür. Bu temizlenmeyi daha da zorlaştırır. Zamanla daha derine doğru yayılan bakteri plağı diş etinde kızarıklık, şişlik ve kanama ile kendini gösteren iltihabi reaksiyona neden olur. Bu seviyedeki hastalığa gingivitis denir. Eğer hastalık ilerlemeye devam ederse önce diş etleri ardından da diş kökünü saran kemik dokusu eriyip çekilerek diş desteğini yitirir ve sallanarak düşer. Bu seviyedeki hastalığa ise periodontitis denir.

Sıkça Sorulan Sorular

Basit seviyedeki gingivitis için detertraj denilen diş taşı temizliği ve polisaj denilen lekelerin giderilmesi işlemi uygulanır. Ardından hastaya ağız hijyeni eğitimi verilerek her altı ayda bir kontrole gelmesi tembihlenir. Diş eti hastalığı ilerleyip dişeti enfeksiyonu daha derinlere ulaşmışsa küretaj denilen derin diş taşı temizliği işlemi gerçekleştirilir. Küretaj işlemi birkaç seans gerektirebilir. Küretajın etkisiz olduğu daha ileri vakalarda diş eti kaldırılarak kemik ve kök yüzeyleri temizlenir.
Detertraj denilen diş taşı temizliği küçük titreşimler yapan özel uçlar ve el aletleriyle yapılmaktadır. Polisaj denilen lekelerin giderilmesi ise özel fırça ve patlarla yapılmaktadır. İşlem dikkatli ve doğru yapıldığında dişlere herhangi zararı yoktur. Fakat ideal olarak yapılmadığında diş yüzeylerinde çizikler meydana gelebilmekte ve bu da dişlerin daha sonra çok daha kolay lekelenmesiyle sonuçlanmaktadır. Diş taşı temizliği sırasında ve sonrasında dişlerde hassasiyet görülmesi normaldir. Bazı hastalarda işlem sırasında çok fazla hassasiyet ve ağrı olursa ilgili bölge uyuşturulabilir.